Träna och må bra

Träningsfenomenet bara växer och växer i dagens samhälle och har blivit en utav de hetaste sysselsättningarna. Det öppnas allt fler gym runt om i städerna, antalet affärer med träningskläder ökar och lika så reklamerna på tv. Istället för att sitta ner och ta en avkopplande lunch på rasten väljer många istället att snöra på sig gympaskorna och ge sig ut i joggingspåret istället. Vi människor har börjat förstå, inte bara hur viktigt det är för vår kropp, men också hur bra det är för vår hjärna och vårt sinne att hålla oss aktiva.

Vilken typ av träningen som man uppskattar är olika från person till person. Men all träning är bra träning så oavsett om du är yoga- eller spinning-typen så gör du din kropp en stor tjänst. Idag erbjuds en uppsjö av olika träningsvarianter bland landets alla gym så det är bara att testa sig fram och se vad som passar just dig bäst.

Varva styrka och kondition
För att få ut så mycket som möjligt utav din träning bör du varva mellan styrka och kondition. Du behöver underhålla kroppen muskler för att klara av alla påfrestningar och minska risken för skador. Men det är minst lika viktigt att låta hjärtat arbeta för att öka förmågan att orka med allt i vardagen. Med bättre kondition blir små saker som att gå och handla inte längre lika jobbiga. Men inte att glömma är vilan precis lika viktig. Efter ett hårt träningspass är en vilodag behövlig för att koppen ska kunna återhämta sig. Så belöna dig själv och din kropp med en dags vila efter en rejäl ansträngning.

Se träningen som en stund då du får tid att investera i dig själv och din framtid. Träning ska vara roligt och som får dig att må bra, något du tycker att du styrks av.

Öka din livskvalitet med träning

Samtidigt som konditionen växer och blir bättre så växer även antalet möjligheter i livet. I takt mer att konditionen ökar så får du mer energi att lägga på vad du tycker är viktigt. Uppgifterna på jobbet känns inte lika tunga och jobbiga längre och den energin som blir över har du istället möjlighet investera i till exempel förhållanden eller intressen.

Du har möjlighet att bestämma vad du tycker är viktigast här och nu. Genom träning förebygger du också skador som skulle kunna komma att plåga dig i framtiden. Att gå runt och ha ont tar på krafterna och slösar oerhört mycket energi som du istället kunde ha lagt på något som är viktigt för dig.

Träning är livskvalité
Träning resulterar kort och gott i fler möjligheter. Det är livskvalité, att ha möjlighet att kunna lägga tid och energi på det du vill. Kunna bestämma vad som ska ta mer eller mindre plats i ditt liv och vad som är viktigt. Att kunna bestämma själv och ha kontroll över situationen utan att styras av sitt energiförråd är en befriande upplevelse och något alla borde sträva emot.

Givetvis kommer inte träningen leda till att du kommer få 30 timmar per dygn och du kommer inte att kunna göra precis allt du vill. Men det kommer leda dig ett steg närmare och känslan av att kunna ägna en extra timme åt din familj istället för att gå och lägga dig i soffan kommer att vara fantastisk nog.

Våga satsa!

När det kommer till träning är det lätt att bara kämpa tills man är trött, inte helt slut. Vi människor är bekväma, vi gör gärna inte mer än man måste. Men om man verkligen vill nå någonstans med sin träning, nå nya mål och förbättra sina resultat, så gäller det att kämpa lite till även om man tror att man inte orkar. Det är det sista lilla extra som leder till framgång.

Om du känner att detta verkligen är något för sig så våga verkligen satsa. Det kommer att ge dig så mycket tillbaka. Det är inte så att du slänger dig ut för ett stort stup och hoppas på att du landar mjukt, du ger bara dig själv och din kropp en bättre framtid. Om du har ett mål med din träning, sikta mot det då och gör det helhjärtat. Kondition är en färskvara och den måste underhållas. Det handlar om att våga ta i, våga satsa och våga ta steget som ett en lättare framtid.