Träna och må bra

Träningsfenomenet bara växer och växer i dagens samhälle och har blivit en utav de hetaste sysselsättningarna. Det öppnas allt fler gym runt om i städerna, antalet affärer med träningskläder ökar och lika så reklamerna på tv. Istället för att sitta ner och ta en avkopplande lunch på rasten väljer många istället att snöra på sig gympaskorna och ge sig ut i joggingspåret istället. Vi människor har börjat förstå, inte bara hur viktigt det är för vår kropp, men också hur bra det är för vår hjärna och vårt sinne att hålla oss aktiva.

Vilken typ av träningen som man uppskattar är olika från person till person. Men all träning är bra träning så oavsett om du är yoga- eller spinning-typen så gör du din kropp en stor tjänst. Idag erbjuds en uppsjö av olika träningsvarianter bland landets alla gym så det är bara att testa sig fram och se vad som passar just dig bäst.

Varva styrka och kondition
För att få ut så mycket som möjligt utav din träning bör du varva mellan styrka och kondition. Du behöver underhålla kroppen muskler för att klara av alla påfrestningar och minska risken för skador. Men det är minst lika viktigt att låta hjärtat arbeta för att öka förmågan att orka med allt i vardagen. Med bättre kondition blir små saker som att gå och handla inte längre lika jobbiga. Men inte att glömma är vilan precis lika viktig. Efter ett hårt träningspass är en vilodag behövlig för att koppen ska kunna återhämta sig. Så belöna dig själv och din kropp med en dags vila efter en rejäl ansträngning.

Se träningen som en stund då du får tid att investera i dig själv och din framtid. Träning ska vara roligt och som får dig att må bra, något du tycker att du styrks av.